new_logo.jpg

 

חתולים וחיות אחרות - סיפורים אמיתיים על חיות הכרך

מאת : בלהה קלישר - הזז

 

במקום מגוריי, בלב תל אביב, בתוך שכונה עירונית לכל דבר ועניין, על כבישי האספלט, המדרכות הרבועות השבורות בחלקן, בתי הקומות בהן סגורות  המרפסות בתריסולים נטולי חן, והחלונות הנחבאים מאחורי סורגי כלובי אנוש, רוחשים חיים תוססים. בין המכוניות והחניונים והמזגנים והצפירות, מעל ומתחת לאנטנות, בגגות ובמחסנים, מתקיימות אוכלוסיות של בעלי חיים. אף שעדיין אין ביכולתי לשבת במרפסתי ביום קיץ מסורתי, לשווע לזנבה של בריזה  ולצפות אגב כך באנטילופה חולפת, הרי שאני כן יכולה לשבת על אותה מרפסת, לנפנף מולי בעיתון,  לשכנע את האוויר לזוז, להעיף עיניים עייפות למטה ולראות את שכני יוסי מהלך כשהוא מצמצם את מפתחי עיניו לכדי חרך ושואל:

"שומעת?"

כן. אני שומעת אזעקה של מכונית שמטרידה את הרחוב בסדרת צפצופים מתפתלים ובין כל סדרה כזו חלה  הפוגה קצרה שמפיחה כל פעם תקווה שמתבדית   שהנה האזעקה שובקת. האם לכך מתכוון? או שמא כוונתו לאוטובוס שעובר ברחוב הסמוך ומשמיע את נהמת נפיחתו הרגילה?  האם צווחות השכנה המשוגעת מסיבות את תשומת ליבו? או נדנודי הילד שעומד במרפסת שממול ומוחה לרחוב מזה דקות ארוכות על עוולה כלשהי? ומה עם צפירת האמבולנס הנחפז להציל חולה, שנשמעת באופק?

"מה אני צריכה לשמוע?"

"את הנקר הוא אומר לי. "שומעת נקישות  קצובות?

נקר???

כן. הוא שמע בתוך כל אלה את  נקישות הנקר בענף עץ יבשושי ומחורר, ואכן ציפור קטנה עם מקור חזק ומחודד עמלה קשות על אותו ענף של עץ שבחצר הבית כדי להוציא את פרנסתה, עד שפרשה כנף ונעלמה כשתולעת בפיה. ובאותו בוקר, קיפץ נסער זוג בולבולים על ענף עץ הקליסטמון  שבחצר הסמוכה. כנראה נפל להם גוזל מהקן.

כך התחוורה לי העובדה שבלב העיר הגדולה חי איתנו ולצידינו עולם עשיר של בעלי חיים שפשר ליהנות ממנו וחובה לשמור עליו.  בהדרגה הכרתי את מגוון בעלי הכנף: יונים, צוצלות, בזים, דוכיפת, ירגזי , עורבני, עורב, פשוש, צופית (יונק הדבש) נחליאלי והשלו בעתם,  הדרור והנקר הסורי מיודענו, התוודעתי לעטלפי הפירות המצקצקים חרישית עם ערב, לצבים הבודדים שתועים לפעמים למקומותינו, כמוהם לקיפודים, למשפחות חתולי הרחוב, לכלבי המחמד שלא לדבר על בעליהם, וכמובן לנמלים. אלה הגדולות בעלות הבטן החצופה, אלה הקטנות הזחלניות וכל מה שביניהן. כולם כאחת אחריות לתלוליות רגבי עפר רבות המתגבבות להן במרווחים שבין אבני מדרכת  הרחובות ולזרזיפי החול המידרדר למחילותיהן. אני תוהה לפעמים אם לא גמרו אומר מיליוני ומיליארדי נמלי העיר להפיל את בתיה אל תוך הנחילים. אבל לפני כן מוטב שאספר את סיפורי חיות הכרך שלנו, מבלי שנדלג על אלו שעדיין הולכים על שתיים.

 

 

מתוך הספר: סיפורם של גוזלי עורב

 

סיפור מיוחד:  סיפורם של גוזלי סיס

 

סיפור מיוחד: סיפורם של גוזלי צוצלת

 

סיפורים אלו ועוד רבים אחרים תוכלו לקרוא בספר " חתולים וחיות אחרות " ' מאת בלהה קלישר הזז בהוצאת "אסטרולוג".

 

חזרה לאתר המרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר הבית

 http://www.yardbirds.org.il